Post

I-VTEC VS VVT-I

ENGINE VVTI VS ENGINE IVTEC

                Kita semua telah sidia maklum Toyota dan Honda adalah antara pengeluar kereta yang terbesar daalam dunia permotoran. Adakah kita tahu teknologi  yang mereka gunakan dalam menghasilkan enjin yang hebat . Sistem VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) dan VVT-i  (Variable Valve Timing with intelligence) adalah antara jenis enjin yang telah dibangunkan oleh Honda dan Toyota. Namun, antara dua jenis enjin ini, yang manakah lebih memberi kuasa torque lebih dan yang mana juga yang memberikan penjimatan minyak? Mari kita mulakan dengan VTEC. Dalam artikal ini saya akan memberikan perbezaan diantara enjin VVT-i  dengan enjin  V-TEC.




             VTEC adalah dari singkatan daripada Variable Valve Timing and Lift Electronic Control manakala i- VTEC pula adalah tambahan (i=intelligent) lebih kurang macam Campro up sikit jadi Campro  Switching system (CPS). Bila kita dalam keadaan pemanduan normal dimana rpm meter dalam lingkungan 2500 ke 3500 . Minyak petrol yang disedut adalah minima dan bila kita cuba memandu secara agresif pada rpm 4500 ke atas, roker arm yang tengah-tengah akan di kunci dan menghasilkan lebih isipadu minyak dan memberikan kuasa lebih pada kenderaan. Dengan enjin i-VTEC baru, masa penutupan injap dapat  ditangguhkan untuk mengawal isipadu pengambilan campuran bahan api udara, membenarkan injap pendikit untuk kekal terbuka luas malahan di bawah syarat-syarat beban yang rendah. Ini menterjemahkan kepada satu pengurangan utama dalam mengepam kerugian. Menggabungkan dengan geseran komprehensif mengurangkan langkah-langkah, keputusan ini dalam satu peningkatan signifikan dalam kecekapan bahan api untuk enjin. Bahkan lebih baik, genius enjin baru ini lebih ringan, lebih pendek dan lebih senyap.  Lihat Gambarajah Dibawah:-








    Mari kita lihat pula pada teknologi enjin Toyota VVT-i. VVT-i adalah singkatan daripada "Variable Valve Timing with inteligent" yang mana telah memenangi award Engine of the Year 2000.
        VVT-i menggunakan sistem computer control sistem dan memberikan sedikit boost pada kenderaan apabila sampai ke tahap pemanduan aggresif.



Teknologi  yang digunakan agak hebat. Ini kerana injin jenis ini lebih berkuasa, menjimatkan minyak serta menggunakan system microkonputer dalam  mengawal system ini. Sistem VVT-I ini akan terus beroperasi setelah enjin dihidupkan yang mana ianya berbeza dengan I-VTEC akan terbuka apabila pemanduan mencapai pada kelajuan tertentu.

*Walaubagaimanapun setiap apa yang dicipta oleh manusia ade kekurangan dan ada kelebihannya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Counter Page Visitor

Royal National in London

The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.

My clock Inside

My Great Family

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Most Popular Posts

Follower